SafeShops.be: straks ook uw kwaliteitslabel ?

11 augustus 2017 Leestijd: 3 min

Hoe kunt u de consument duidelijk maken dat hij bij u veilig en in alle vertrouwen online kan shoppen? Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be, schetst het belang van een kwaliteitslabel voor webshops.

SafeShops.be is een vzw die het vertrouwen van Belgische consumenten in online shoppen en e-commerce wil verhogen. Daarvoor reiken ze een kwaliteitslabel uit aan webshops. Elke labeldrager krijgt daarnaast toegang tot de SafeShops.be-community, met evenementen en trainingen.

Wat houdt het SafeShops.be-label precies in?

Greet Dekocker: “Het label garandeert consumenten dat ze met een betrouwbare webshop te maken hebben. Webshops die het label dragen, ondergingen een grondige check door een gespecialiseerd advocatenkantoor en voldoen aan de regels rond consumentenbescherming en privacy. Zien consumenten het SafeShops.be-logo staan, dan zijn ze zeker van correcte prijsaanduidingen, een veilige betaalomgeving, respect voor hun privacy, een bedenktijd van minimaal 14 dagen, een correcte afhandeling van klachten, correcte leveringsinformatie, enz.”

Hoe gaat het toekennen van het label precies in z’n werk?

Greet: “Webshops kunnen het label op onze website aanvragen. Wij sturen hen dan een set van algemene voorwaarden, privacyclausules en een vragenlijst. Op basis van die documenten kunnen ze hun website in orde brengen. Als ze denken dat dat het geval is, gaat het advocatenkantoor alles controleren en moeten ze – indien nodig – bijkomende aanpassingen doen. Eenmaal aan alle voorwaarden voldaan, krijgt de webshop een unieke code en mag het label op hun site. Het label blijft één jaar geldig – elk jaar controleren we of de webshop nog aan alle voorwaarden voldoet.”

Webshops betalen een jaarlijkse fee. Welke voordelen krijgen ze daarvoor?

Greet: “Eerst en vooral, zien we dat de conversiegraad van de webshops omhoog gaat dankzij het label, van 2% tot zelfs 20% bij kleinere webshops. Daarnaast zijn SafeShops.be-labeldragers zeker dat ze op elk moment juridisch in orde zijn met de Belgische en Europese wetgeving, want wij houden hen proactief op de hoogte. Ze hoeven dus zelf niet alles te volgen. Bovendien krijgen ze ook toegang tot onze community. Kennis delen is belangrijk. Daarom organiseren we, naast evenementen en gezellige netwerkmomenten, ook e-commercetrainingen voor onze leden.”

 

Onze leden zijn niet alleen zeker dat ze juridisch in orde zijn, sommige zagen hun conversiegraad tot 20% stijgen dankzij het label.

Greet Dekocker, Managing Director
SafeShops.be

Welke tips kan je webshops alvast meegeven?

Greet: “De meest voorkomende struikelblokken bij een certificering zijn contactgegevens die niet volledig of duidelijk vermeld staan op de website: e-mailadres, btw-nummer, telefoonnummer. Daarnaast voldoen webshops niet altijd aan alle privacyvereisten, ik denk dan bijvoorbeeld aan de cookiewet. Een derde pijnpunt is een gebrek aan de juiste productinformatie. Bij etenswaren moet je andere informatie vermelden dan elektroproducten. Uiteraard staan zo’n zaken allemaal vermeld in de documenten die wij aanleveren. Afhankelijk van de sector waar je in zit, krijg je een andere vragenlijst.”

Tot slot: hoe zie je e-commerce de komende jaren evolueren?

Greet: “Uiteraard zal het belang van privacy en IT-security blijven toenemen. Daar focussen we ook echt op – zo werken we momenteel aan een certificering voor IT-security. Mobile zit al een tijdje in de lift. Ik zie vooral enorme mogelijkheden met het Internet of Things. Koelkasten die automatisch melk in het winkelmandje van een webshop plaatsen, omdat de melk op is. Ook de logistieke mogelijkheden zien we met de dag veranderen: drones zijn het klassieke voorbeeld, maar ook leveringen in de wagen van de klant, in een koelbox in de brievenbus… het komt er allemaal aan.”

 

Meer info over SafeShops.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *