Meet het succes van uw webshop aan de hand van KPI’s

11 januari 2019 Leestijd: 3 min

Hoe goed loopt uw webshop? Hebt u zicht op wat de sterke punten zijn en waar er verbetering nodig is? Of hebt u helemaal geen idee hoe u dit kunt analyseren? Meten is weten, luidt het gezegde – en dat geldt ook voor webshops.

 

Om het succes van uw webshop te meten, is het belangrijk op voorhand te bepalen wat u gaat meten. Die factoren noemen we Key Performance Indicators, ofwel KPI’s. Door KPI’s op te volgen, kunt u het succes van uw webshop meten en bijsturen waar het fout loopt.

Uw doelstellingen bepalen uw KPI’s

Hoeveel mensen bezoeken uw website per dag? Welke pagina’s bekijken ze en hoe lang? Hoeveel gaan er over tot een aankoop? Hoeveel schrijven er een review? U ziet het al, het aantal factoren dat kan gemeten worden, is eindeloos. Maar voor u kunt bepalen wat u wilt meten, is het noodzakelijk om te weten waarom u het wilt meten.

Sta eerst stil bij de doelen die u wilt bereiken voor u begint met het kiezen van KPI’s. Een hulp bij het vastleggen van uw doelstellingen is de SMART-methode.

  • Specifiek: bepaal helder het doel dat u voor ogen hebt.
  • Meetbaar: kies een doel dat meetbaar is.
  • Acceptabel: kies een doel dat past binnen de algemene strategie van uw webshop.
  • Realistisch: stel uzelf haalbare doelen.
  • Tijdsgebonden: bepaal binnen welke termijn u een bepaald doel wil bereiken.

Concrete KPI’s meten uw succes

Stel dat u zich als doel gesteld hebt dat u binnen een periode van 6 maanden 10% meer wil verkopen via uw webshop. Om naar dat doel toe te werken, moet u eerst weten waar verbetering mogelijk is – en dat kunt u doen door KPI’s te meten.

Voor bovenstaand voorbeeld zou u volgende KPI’s kunnen meten:

1. Het organisch verkeer op je website

Deze KPI analyseert welke pagina’s vlot gevonden worden via zoekmachines, zonder dat ze gelinkt zijn aan een online advertentie. Op deze manier kunt u de pagina’s die weinig verkeer aantrekken verbeteren, bijvoorbeeld door andere woorden te gebruiken of de achterliggende pagina-informatie aan te passen.

2. Het bounce-percentage

Dit percentage slaat op het aantal bezoekers dat een pagina verlaat zonder actie te ondernemen of zonder door te klikken naar een andere pagina. Ligt het bounce-percentage vrij hoog, dan is het de moeite waard om te kijken of uw online advertenties wel het juiste doelpubliek bereiken en of uw pagina’s wel uitnodigen tot doorklikken.

3. De conversiegraad

De conversiegraad is het percentage bezoekers dat op uw website overgaat tot een aankoop. Ligt dat percentage te laag, probeer dan te analyseren hoe u dit kunt opkrikken. Evalueer de productbeschrijvingen, de leveringskosten en -termijnen, de betaal- en retourmogelijkheden… en zorg zo voor meer verkoop.

Hoe gaat u aan de slag?

U hebt uw doelen en de bijhorende KPI’s bepaald? Tijd om te beginnen meten. De makkelijkste manier om KPI’s op te volgen is te werken met online analysetools, zoals Google Analytics. Door het installeren van een plug-in op uw website, laat u deze tools toe om al het verkeer op uw website in kaart te brengen.

 

Tips voor het werken met KPI’s

  1. Geef nieuwe KPI’s even tijd – het duurt vaak een drietal maanden om een realistisch beeld te krijgen.
  2. Volg uw KPI’s goed op en grijp in als een KPI in negatieve zin evolueert.
  3. Zorg dat KPI’s mee-evolueren met uw bedrijf: pas ze aan zodat ze relevant blijven.
  4. Beperk het aantal KPI’s: focus op de belangrijkste doelstellingen.

 

Op zoek naar meer tips voor uw webshop?

 

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *