Marketingtips voor je webshop van de online marketing manager bij bpost

Als hoofd Digital Marketing & Channels bij bpost kan Kristof Schils vandaag terugkijken op meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing. Naast zijn huidige functie was hij onder meer e-commerce manager bij de Colruyt Group. We vroegen hem, als ervaringsdeskundige, naar zijn ultieme marketingtips en -tricks voor webshops anno 2019. Of hoe je je zelfs met een beperkt budget kan onderscheiden van de grote spelers op de markt, in 5 concrete tips.

 

Tip 1: Ga voor een online en offline marketingmix

Een sterke marketingmix is een natuurlijke blend van online en offline communicatie met je klanten. Anders gezegd: wees beschikbaar waar en wanneer je klanten je nodig hebben. Voor een consument maakt het immers niet uit of dat digitaal of offline is. Die wil gewoon de informatie en diensten vinden die hij zoekt, altijd en overal. Concreet doe je dat zo:

  • Zorg voor een goede vindbaarheid van je website in Google. Je kan ook relevante blogartikels publiceren waar andere websites kunnen naar linken. Dat komt je rating zeker ten goede, en bijgevolg dus ook je vindbaarheid.
  • Ga voor kruisbestuiving: communiceer online over je fysieke winkel, bijvoorbeeld aan de hand van een virtuele tour. En praat offline over je webshop, bijvoorbeeld door affiches, flyers of verpakkingsstickers in te zetten. Je kan je doelgroep ook persoonlijk en doelgericht aanspreken via geadresseerde reclame

 

Tip 2: Maak het persoonlijk en relevant

Het is cruciaal om je klanten te (leren) kennen. Probeer hen aan te sporen om hun gegevens achter te laten zodat je met hen in 'gesprek' kan gaan. Laat hen inschrijven voor je nieuwsbrief en daar meteen hun interesses doorgeven. Zo kan je hen later een e-news op maat bezorgen die linkt naar blogartikels of aanbiedingen die hen kunnen interesseren. Onthoud dat de toekomst van digitale marketing samen te vatten is in 2 woorden: personalisatie en relevantie. Een mooi voorbeeld daarvan is je Facebook-feed die je informatie toont die relevant is voor jouw profiel, en die in lijn ligt met jouw interesses en levenssfeer. Pas die 2 kernbegrippen dus zeker ook toe op de communicatie met je klanten.

Identificeer eerst je doelgroep(en) om daarna te kunnen differentiëren in de boodschap die je brengt.

Kristof Schils
Hoofd Digital Marketing & Channels

 

Tip 3: Meet, weet en stuur bij

Om er zeker van te zijn dat je digitale marketingacties hun doel niet missen, is meten en tijdig bijsturen natuurlijk nodig. Gebruik Google Analytics om elk digitaal contact met je klanten te meten en te analyseren zodat je weet hoe zij de acties ervaren en of je scoort. Wat je daaruit leert, helpt om je toekomstige acties beter te maken. Google Analytics is trouwens een gratis tool. Je krijgt rapporten met hoeveel bezoekers je krijgt, waar ze naar kijken en wat ze dus interessant vinden. Bovendien zie je ook van waar de bezoekers komen. Kortom, perfecte feedback om mee te nemen voor volgende campagnes.

 

Tip 4: Maak impact met je advertenties, ook met een beperkt budget

Als kleinere webshop heb je vaak een beperkt budget voor online advertenties. Het is dus zaak om te focussen op het essentiële. Het voordeel is dat je met bestaande platformen zoals Facebook of Google Display Network al een heel eind geraakt met een klein budget. Omdat je kan kiezen om je boodschap alleen te tonen aan je doelgroep, wordt je budget heel efficiënt ingezet. Noteer ook nog deze tips voor digitale marketing via Facebook ads:

  • Begin met een klein budget per dag voor verschillende advertenties. Bekijk welke werken en welke niet. Verwijder de advertenties die niet werken en focus op diegene die wel werken.
  • Hou je advertenties kort en krachtig. Die scoren doorgaans beter dan de uitgebreidere varianten. Probeer niet te veel ineens te vertellen, maar zorg dat wat je vertelt, blijft hangen en nieuwsgierig maakt.
  • Focus niet alleen op het aantrekken van bezoekers ('traffic' genereren) maar echt op conversie. 1000 bezoekers en 1 verkoop is slechter dan 10 bezoekers en 5 aankopen.
  • Ook al heb je veel Facebook-fans, beperk je niet tot deze doelgroep. Trek voor elke post ook een klein budget uit om je post te promoten en je bereik te vergroten.

 

Tip 5: Ga voor e-mailmarketing mét effect

Gemiddeld ontvangen we meer dan 100 e-mails per dag. Aan nieuwsbrieven geen gebrek dus. Maar wat zijn de regels voor direct e-mailmarketing met effect? Het is eenvoudig: een e-mail die niet wordt geopend, mist sowieso zijn doel. Denk daarom goed na over je 'subjectline'. Gebruik dat regeltje tekst om je doelgroep direct aan te spreken. Want alleen wanneer iemand zich aangesproken voelt, heb je kans dat je mail geopend wordt. Je kan ook werken met verschillende subjectlines per doelgroep. Identificeer eerst je doelgroep(en) om daarna te kunnen differentiëren in de boodschap die je brengt. Andere tips voor e-mailmarketing zijn: 

  • Zet je belangrijkste boodschap in de 3 eerste woorden van je 'subjectline'.
  • Stel jezelf de vraag: "Zou ik deze mail zelf openen en doorklikken naar de site?"
  • Voeg altijd een duidelijke 'call to action' toe, bij voorkeur met een concrete focus.
  • Test gerust iets op kleinere groepen. Je kan altijd uitbreiden als het succesvol blijkt.
  • Zorg voor 'abandoned cart e-mails': wie surft, is vaak niet alleen met jouw webshop bezig. Herinner hen op een vriendelijke manier aan hun gevulde winkelkarretje op je site.
  • 'Less is more'. Je hoeft niet voor elke e-mail minstens 5 artikels te schrijven.

Plan gewoon een communicatiestrategie waar je jezelf comfortabel bij voelt en die je zelf ook zou willen als klant.

Kristof Schils
Hoofd Digital Marketing & Channels

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
(14 3,71 5)
Loading...

Contacteer mij

Heeft u een vraag of bent u geïnteresseerd om uw pakjes met ons te verzenden? Wij helpen u graag verder!

Bel mij op