Whitepaper A-commerce: een praktische gids tot automatische consumptie

17 april 2019 Leestijd: 2 min

Voor veel consumenten zijn online abonnementen als Netflix en Spotify niet meer weg te denken uit hun leven. Maar ook voor fysieke goederen zien we steeds vaker abonnementsformules opduiken. Hoog tijd om die ‘automatic commerce’, kortweg A-commerce, eens van dichterbij te bekijken.

 

Nu e-commerce ingeburgerd is, vindt ook A-commerce (automatic commerce) steeds meer ingang. We spreken van A-commerce als klanten bij een webshop een abonnement aangaan om op vaste momenten – wekelijks, maandelijks, halfjaarlijks, … – fysieke producten te ontvangen. Een mooi voorbeeld is Dollar Shave Club. U sluit online een abonnement af en krijgt maandelijks automatisch een nieuwe voorraad scheermesjes thuisgeleverd. Gedaan dus met elke maand opnieuw scheermesjes te moeten bestellen.

 

Samen met Gondola onderzochten we welke opportuniteiten A-commerce in België met zich meebrengt. We bundelden onze bevindingen in een handige whitepaper. U krijgt er onder meer een antwoord op deze vragen:

 

  • Waarom zou ik inzetten op A-commerce?

A-commerce biedt heel wat voordelen. Niet alleen neemt het gebruiksgemak voor uw klanten toe, u kunt beter personaliseren, bindt klanten voor een langere periode aan u enz. Wij zetten alle voordelen op een rijtje.

  • Welke businessmodellen bestaan er?

Binnen A-commerce zijn er verschillende businessmodellen gangbaar. Algemeen vallen er drie grote te onderscheiden: het herbevoorradingsmodel, het ontdekkingsmodel en het instapmodel. Wij leggen u het verschil uit.

  • Een eigen abonnement starten, hoe pak ik dat aan?

Er zijn verschillende elementen die het succes van een A-commercemodel bepalen. We observeerden de aanpak van succesvolle spelers en kwamen tot enkele sleutelfactoren die hun strategie tot een succes maakten.

  • Hoe weet ik of ik goed bezig ben?

Bij A-commerce gelden er andere maatstaven om uw aanpak te evalueren dan bij directe verkoopmodellen. De opbrengsten van een abonnementsformule moet u op lange termijn zien. We schetsen hoe u nagaat of u goed bezig bent.

 

Download gratis de whitepaper

Meer weten over A-commerce? Lijkt zo’n abonnementsformule iets voor uw webshop? In onze whitepaper vindt u de antwoorden op uw meest prangende vragen over A-commerce.

 

Download de whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *