Waarom we on- of offline shoppen

Webshop of fysieke winkel? Wij bekijken waarom consumenten on- of offline shoppen en staan stil bij het feit dat ze beide kanalen steeds meer combineren.

E-commerce heeft ons consumentengedrag helemaal veranderd. We winkelen voortaan on- én offline, gebruiken de twee kanalen zelfs steeds vaker door elkaar. Maar wanneer kiezen consumenten nu precies voor de webshop, wanneer voor de fysieke winkel? Wij gingen het na. Gebruiksgemak, prijs, aanbod, beleving, snelheid, ... Er zijn verschillende redenen waarom we in bepaalde gevallen online shoppen, en in andere gevallen liever naar de winkel gaan. Beide kanalen hebben hun eigen aantrekkingskracht. Opvallend: we gaan de voordelen van de kanalen steeds vaker combineren, wat ons consumentengedrag aanzienlijk verandert.

Waarom we naar de winkel gaan

      • Beleving
      • We trekken naar de winkel voor alles wat we online niet kunnen: om producten te bekijken, vast te nemen, uit te proberen, te proeven, te ruiken. Als we luidsprekers willen kopen, ervaren we graag eerst de geluidskwaliteit. Online is dat uiteraard niet mogelijk.
      • Service en advies
      • Service en advies zijn ook redenen waarom voor de winkel en niet de websjop kiezen. Veel consumenten horen nog graag van een verkoper wat voor hen de beste keuze is. De fysieke winkel biedt daarnaast de mogelijkheid tot extra service, zoals toestellen installeren or repareren.
      • Snelheid
      • Ook hoe snel we onze aankoop ontvangen speelt een rol. Voor veel van onze online aankopen kunnen we een of meerdere dagen wachten op de levering, maar pakweg boodschappen hebben we vaak direct of dezelfde dag nog nodig. In dit geval kiezen we dan ook vooe de fysieke winkel.

Waarom we voor e-commerce kiezen

      • Gemak
      • We winkelen online omdat het makkelijker is dan naar een winkel te gaan. Vooral het feit dat we 24/7 kunnen shoppen, dat we het huis niet uit moeten en dat onze aankoop thuis geleverd wordt zijn doorslaggevende factoren om iets online aan te kopen.
      • Prijs
      • Zoekmachines en vergelijkingssites maken het gemakkelijk om snel producten te vinden, te vergelijken en het voor de laagste prijs aan te kopen. Willen we producten van fysieke winkels met elkaar vergelijken, kost ons dat heel wat meer tijd en werk.
      • Aanbod
      • Het aantal vierkante meter in een winkel is beperkt. Gevolg: ook het aanbod is dat. Online geldt die beperking niet. We kunnen dus producten aankopen die we in een fysieke winkel in de buurt niet vinden. Meer zelfs, we kunnen die producten van de andere kant van de wereld laten komen.

Iedereen flexshopper

Wat we vandaag zien, is dat on- en offline steeds vaker door elkaar lopen. Dé e-shopper en dé winkelganger bestaan niet meer, vandaag zij we allemaal flexshoppers. Een mooi voorbeeld daarvan is ‘showrooming’: we zien iets online, gaan naar de winkel om het te zien of te proberen, maar kopen het nadien toch online – vaak bij de (goedkoopste) concurrent.

Omnichannel dringt zich op

Voor retailers is het niet alleen belangrijk te weten waarom consumenten online of in de winkel kopen, het is ook zaak om de twee kanalen te integreren en klanten alle mogelijkheden te bieden. Anders gezegd: een omnichannelaanpak dringt zich op. U leest er alles over in onze whitepaper.

 

   Download nu de White Paper "De kracht van omnichannel"

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
(0 0,00 5)
Loading...