Pakjes versturen in tijden van corona: een terugblik

1 september 2020 Leestijd: 2 min

Het voorjaar van 2020 zullen we niet snel vergeten. Het land ging in lockdown en COVID-19 was alomtegenwoordig. We bleven met z’n allen in ons kot, ontdekten de voordelen van thuiswerken en … verstuurden en ontvingen massaal veel pakjes. Maar wat werd er in die periode allemaal geleverd en verstuurd? Kijk even mee naar de opvallendste trends.

 

Pakjes, pakjes en nog pakjes

Tijdens de lockdown hadden wij en de andere pakjesdiensten de handen vol. Er werden ontzettend veel pakjes verstuurd en geleverd. Op het moment dat heel wat winkels moesten sluiten, kreeg de e-commerce een enorme boost. Winkels die nog geen webshop hadden, stampten er snel één uit de grond of gebruikten Instagram als verkoopkanaal. Bovendien verstuurden particulieren onderling ook heel wat pakjes. Een pakje verzenden was voor even het meest fysieke contact met familie en vrienden.

 

#ikkoopbelgisch

De lockdown was een flinke streep door de rekening van de lokale handelaars. Om hen te steunen werd er actief opgeroepen om ook online lokaal te winkelen, en met succes. Tijdens de lockdown werd er flink ‘gewinkelhierd’: maar liefst 51% van de pakjes werden in België besteld. De andere pakjes kwamen voornamelijk uit onze buurlanden (vooral Nederland en Frankrijk). Slechts 6% van de pakjes werden vanuit China naar ons land verzonden.

 

De terugval van Vinted

Begin 2019 werd de online tweedehandswinkel Vinted ook in ons land beschikbaar. Net zoals in andere landen werd het internationale platform ook hier snel populair: eind 2019 werden er al meer pakjes via deze website verzonden dan via 2dehands of eBay. Aan die steile groei kwam tijdens de lockdown abrupt een einde. Door de strenge maatregelen in Frankrijk en Spanje konden kopers hun pakjes niet meer ophalen, waarop Vinted besloot om die afdelingen te sluiten. Deze maatregel liet zich ook in ons land voelen en het aantal Vinted-pakjes nam een flinke duik.

 

Sport boven kledij

Dat het leven tijdens de lockdown helemaal anders was, konden we ook zien aan de inhoud van de pakjes. Kledij en schoenen bleven belangrijk, maar werden toch opmerkelijk minder vaak besteld. De lockdown was vooral goed voor de verkoop van sportmateriaal- en kledij. Ook voeding, meubelen en decoratie, en farmaceutische producten waren populair. Opvallend was ook dat grote spelers zoals Amazon, Ali Express en Wish in ons land heel wat marktaandeel verloren tijdens het tweede kwartaal van 2020.

 

Deze trends ontstonden in een uitzonderlijke periode. Toch ziet het er naar uit dat een aantal van deze evoluties blijvend zullen zijn, zeker nu ook de kleinere lokale handelaar de stap naar e-commerce gezet heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *