Dit zijn de winkels van morgen

20 september 2017 Leestijd: 3 min

De opkomst van e-commerce heeft de rol van de fysieke winkel veranderd. Hoe de winkels van morgen eruitzien?

Het internet snoept steeds meer marktaandeel van de winkelstraten af. Maar ondanks de opkomst van e-commerce blijft de fysieke winkel zijn belang hebben. Alleen zal z’n rol in de toekomst aanzienlijk moeten veranderen. De winkels van morgen moeten iets bieden wat online niet mogelijk is. Enkel zo zullen ze een toegevoegde waarde hebben in de customer journey. Wat die toegevoegde waarde precies moet zijn, moeten de retailers zelf invullen. Wij selecteerden alvast vijf inspirerende voorbeelden voor u.

De servicepunten van Coolblue

Drie in België, vijf in Nederland. Veel zijn het er niet, maar Coolblue heeft wel degelijk winkels. Klanten kunnen er advies vragen aan verkopers, maar ook producten zien, aanraken en testen. Geef toe, een smartphone even in je broekzak steken zegt veel meer dan online lezen hoe groot hij is. Daarnaast gebruikt Coolblue de winkels voor z’n dienst na verkoop. Klanten kunnen aan de servicebalie hun product laten installeren of repareren, vragen hoe ze het best gebruiken, enz. Ze kunnen er hun aankoop ook retourneren.

De Guideshops van Bonobos

Bonobos, een fashion e-commerce pure player, heeft verspreid doorheen de Verenigde Staten ‘guideshops’. Klanten krijgen er persoonlijk modeadvies en kunnen er kledij passen. Al die info verdwijnt in een database, zodanig dat de klanten thuis alles meteen in de juiste maat kunnen bestellen via de webshop. Opvallend: klanten kunnen wel iets kopen in de guideshop, maar niets meenemen. Bonobos heeft van elk kledingstuk in elke maat maar één stuk op voorraad. Kopen klanten iets in de shop, dan wordt dat thuisgeleverd.

De Apple Store van Apple

MacBooks, iPhones, iPads, …  Apple Stores draaien maar om één ding: beleving. Elk toestel werkt en is met het internet verbonden. Bezoekers kunnen er zoveel tijd spenderen als ze willen, niemand zal hen uit de winkel zetten. Willen ze advies, dan kunnen ze makkelijk een Apple-medewerker aanspreken. In de grotere stores is het zelfs mogelijk om gratis workshops te volgen. Leuk weetje: laptopschermen staan in de Apple Store standaard in een hoek van zo’n 90 graden. Bezoekers moeten de computer dus aanraken voor de ideale kijkhoek. En die aanraking helpt bij het creëren van een emotionele band met het product.

De Experience Stores van MediaMarkt

Media Markt stelde in Wilrijk en Eindhoven z’n vernieuwde aanpak voor: kleinere winkels – zo’n 1000 m2 – waar beleving centraal staat. Zo wil de elektronicaketen van shoppen een uitstap an sich maken. In de keukenafdeling kun je bijvoorbeeld een cappuccino proeven die net door een barista gemaakt werd. Wie op zoek is naar een nieuwe look, kan dan weer terecht bij een professionele haarstylist. Voor hobbykoks is er live show cooking, gamers kunnen virtual reality uittesten. En ondertussen zorgt een dj voor gepaste muziek.

Amazon Go van Amazon

Ook snelheid kan een reden zijn om naar een winkel te trekken. Boodschappen hebben we bijvoorbeeld vaak direct nodig. Met Amazon Go test Amazon een supermarktconcept zonder kassa’s. Lees: zonder aanschuiven. Zodra een klant de supermarkt binnenloopt, opent hij de Amazon Go-app. Die maakt een QR-code aan, waarmee de klant door het toegangspoortje kan. Aan de hand van sensoren in de winkel weet Amazon welke producten de klant uit de schappen pakt, of teruglegt. Vervolgens gaat de klant zonder te betalen weer naar buiten. De afrekening gebeurt nadien via z’n Amazon-account.

Meer inspiratie?

In onze whitepaper gaan we dieper in op de manier waarop consumenten vandaag winkelen en waarom omnichannel het antwoord is. U ontdekt hoe u – als winkelier, merk, webshop, … – overeind blijft in het veranderde retaillandschap.

 

   Download nu de White Paper “De kracht van omnichannel”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *