De online shopper 2019 weet wat hij wil: inspiratie en perfecte levering

24 oktober 2019 Leestijd: 3 min

Steeds meer mensen shoppen via het internet, het vertrouwen in online winkels groeit. En het is duidelijk waaraan de online shopper het meeste belang hecht: een onbeschadigd pakje, thuis geleverd. Opvallend: een webshop is ook vaker een plek om inspiratie op te doen. Maak kennis met de online shopper anno 2019.

De resultaten van ‘The Belgian Online Shopper Research 2019’, een samenwerking van bpost met Safeshops, scheppen een duidelijk beeld van de belangrijkste bekommernissen van de online shopper van vandaag. Dat we met z’n allen vaker van achter onze pc of mobiel aan het shoppen slaan, is geen grote verrassing. Het aantal mensen dat minder dan maandelijks een online koopje doet, daalt duidelijk. 64 % van de shoppers denkt bovendien niet dat zijn of haar webshopgedrag volgend jaar plots zal veranderen.

 

Wat houdt de Belgische online shopper 2019 nu het meest bezig? Kijk mee in zijn/haar hoofd.

 

1. Doe mij maar de webshop, niet de app

We kruipen nog het vaakst achter de computer om online te shoppen, maar de smartphone en tablet hebben een demarrage ingezet. Ondanks het feit dat we alsmaar meer mobiel ons winkelmandje vullen, surfen we wel nog altijd liever naar de webshop dan dat we de app van de webshop downloaden om onze favoriete items te selecteren.

 

2. Thuis geleverd, dankuwel

Jep, we geven het toe: gebruiksgemak gaat voor alles. Laat die bestelling maar lekker thuis of op een bepaald adres (het werk bijvoorbeeld) leveren. En gratis, graag. Wist u dat 15 % zelfs al een brievenbus heeft staan die erop gericht is om pakjes te kunnen ontvangen? En we kiezen de levermethode vooral op basis van onze aankoop.

 

3. Mijn pakje in perfecte staat, een must!

Productkwaliteit, de belangrijkste zorg van een online shopper? Neen hoor, dat is gezakt naar nummer 2. We zijn vooral bezig met het feit dat ons pakje onbeschadigd geleverd wordt! De documenten met lever- en retourvoorwaarden zijn belangrijk, maar die tijd hé … we lezen ze minder grondig.

 

4. Mijn ideale webshop

We hebben een aantal criteria om een webshop een goed rapport te geven. Een duidelijk beeld van de prijs en kosten voert de ranglijst aan. Maar met stip op nummer 2: een betrouwbare én snelle levering. Lage of geen leveringskosten vervolledigt de top 3. Nog belangrijk: makkelijk betalen, leveringskeuze en flexibel kunnen terugsturen. We liggen dan weer minder wakker van extra veiligheidsmaatregelen rond betaling.

 

5. Houd me op de hoogte

Waar is mijn pakje? Wanneer komt het toe? Dat willen we weten, dus een goede track & trace en een melding als ons kleinood er (bijna) is, weten we te appreciëren. En als we het levermoment precies kunnen kiezen, nog beter! Een snel antwoord en bereikbaarheid via e-mail van de webshop, dat moet ook.

 

6. Kan ik u vertrouwen?

Webshop, onthoud: we willen transparantie en we houden niet van te veel kosten. Een aankoop gratis kunnen terugsturen, is belangrijk. Vermeld duidelijk de prijs, naast een goede foto en beschrijving van het product. En we willen ook weten of er bijkomende kosten zijn. Laat ons de keuze hoe we betalen en zorg voor een veilige verbinding. En dat onze gegevens nergens anders heen mogen gaan, hoeven we niet te melden, zeker?

 

7. Geef me inspiratie!

Online shoppen is niet langer enkel functioneel, maar ook inspirationeel. Terwijl we door het aanbod gaan, doen we volop (nieuwe) inspiratie op. Liefst 27 % is intussen een inspiratieshopper: zij shoppen mobiel en volgen de webshop ook op de social media. Online shoppen houdt ons ook op de hoogte van de laatste trends – we zijn graag mee. Het is bovendien erg ontspannend om al scrollend te winkelen. En gemakkelijk, ja, dat ook. 17 % is nog altijd vooral een ‘new convenience shopper’: pragmatisch ingesteld. 

 

Nog meer weten over wat de online shopper in 2019 bezighoudt? Download onze whitepaper.

Download onze whitepaper >

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *