Loopt de logistieke sector tegen haar grenzen aan?

De e-commerce boomt en dwingt zo de logistieke wereld om een versnelling hoger te schakelen. Wat zijn de trends en evoluties op logistiek vlak? En voor welke uitdagingen wordt de sector geplaatst? We vroegen het aan Ludo Sys, Project Leader bij VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector.

VIL is het innovatieplatform voor de logistieke sector in Vlaanderen en brengt als ledenorganisatie meer dan 500 bedrijven en organisaties uit verschillende sectoren samen. Met behulp van subsidies van de Vlaamse overheid ondersteunt VIL bedrijven om innovatieve logistieke projecten te realiseren en zo hun competitiviteit te verhogen.

Door hun missie houden de medewerkers van VIL steeds de vinger aan de pols en volgen ze alle trends op logistiek vlak nauw op. De laatste jaren is e-commerce zo een steeds grotere rol gaan spelen, waardoor de wensen en de verlangens van de consumenten veranderd zijn. We bespreken deze evoluties met Ludo Sys, Project Leader bij VIL.

 Vervoer wordt snel, duurzaam en semi-automatisch

“De eerste trend waar de logistieke sector mee geconfronteerd wordt, is snelheid,” vertelt Ludo. “Webwinkels doen er alles aan om het product zo snel mogelijk bij de klant te krijgen. Amazon, dat op veel andere vlakken vernieuwend is, test bijvoorbeeld “voorspellende webshops” uit. Dit houdt in dat er op basis van het gedrag van de klant op de website een voorspelling over de inhoud van het winkelmandje gedaan wordt en artikelen al verstuurd worden richting plaatselijke distributiecentra. De logistieke molen komt dus op gang nog voor de klant zijn bestelling geplaatst heeft.”

 

“Naast snelheid wordt ook duurzaamheid steeds belangrijker. Steden kiezen voor lage-emissiezones, wat ervoor zorgt dat bestelwagens met pakjes vaker uit het straatbeeld geweerd worden. Er komen steeds meer city depots aan de rand van de stad. Van hieruit vertrekken fietskoeriers, zoals die van Bubble Post, of kleine elektrische voertuigen.”

Er komen steeds meer city depots aan de rand van de stad.

Ludo Sysn
Project Leader VIL

Met de derde trend, semi-automatisch vervoer, wordt wereldwijd volop geëxperimenteerd, al komt die innovatie in ons land quasi niet voor. “Het klopt dat we dit in België minder zien,” bevestigt Ludo. “Platooning (het elektrisch aan elkaar koppelen van een rij vrachtwagens waarvan enkel de eerste door een chauffeur bestuurd wordt) is in ons land niet vanzelfsprekend door de vele op- en afritten. In landen waar die moeilijke weefbewegingen niet bestaan, biedt deze manier van vrachtvervoer natuurlijk wel veel mogelijkheden. Ook drones worden vooral in afgezonderde gebieden gebruikt, bijvoorbeeld om medicijnen naar afgelegen streken te brengen.”

 Picking and packing 2.0

Niet alleen op het gebied van vervoer zijn er grote veranderingen, ook het ophalen en het verpakken van producten wordt herbekeken. “Op het gebied van ‘picking’ zien we steeds meer automatisering en robotisatie,” legt Ludo uit. “Producten worden niet meer handmatig, maar met robots opgehaald. In de Lage Landen is het bedrijf Active Ants bijvoorbeeld een trendsetter. Door een opslagsysteem met bakken en robots slagen zij erin om e-bestellingen snel op te halen.”

Naast ‘picking’, wordt ook de ‘packing’ steeds verbeterd. Ludo legt deze evolutie uit aan de hand van een voorbeeld: “Coolblue werkt tegenwoordig met een verpakkingsmachine. Deze machine past de verpakking aan de grootte van de bestelde producten aan. Dit zorgt voor minder verspilling van verpakkingsmateriaal, maar leidt er ook toe dat minder bestelwagens meer pakjes kunnen vervoeren. Gedaan met het vervoeren van lucht dus!”

 Uitdagingen voor een leefbare toekomst

De online klant wordt vandaag verwend door de grote e-commercespelers: van veel keuze tot snelle leveringen. Maar is die situatie nog wel leefbaar? “Het klopt dat de logistieke wereld stilaan tegen de grenzen van haar flexibiliteit aanbotst,” bevestigt Ludo. “Op dit moment wordt alles gedaan om de klant tevreden te maken. Maar de vraag stelt zich of dit wel nodig of wenselijk is, zeker met de hang naar meer duurzaamheid in het achterhoofd. De logistieke wereld moet durven bekijken of elk product echt wel de volgende dag bij de klant moet zijn.”

De logistieke wereld moet durven bekijken of elk product echt wel de volgende dag bij de klant moet zijn.

Ludo Sysn
Project Leader VIL

Een andere uitdaging zijn de vele retourzendingen die de logistieke sector te verwerken krijgt. “Vele retourzendingen kunnen vermeden worden en vormen een onnodige belasting van onze wegen,” stelt Ludo. “Het is belangrijk dat webshops investeren in een performante website die de klanten gidst bij hun aankopen. Een goed voorbeeld is Brantano. Zij maken voor elke klant een 3D-voetenscan, waardoor je online meteen te zien krijgt of een schoen gaat passen of niet. Het is van groot belang dat we de vele retourzendingen onder controle krijgen.”

Door het toenemende succes van online aankopen, ondergaat de logistieke sector momenteel een grondige evolutie. De komende jaren zullen een zoektocht zijn naar een evenwicht tussen snelheid en duurzaamheid.

 

Schrijf u in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
(9 4,22 5)
Loading...

Contacteer Ons

Heeft u een vraag of bent u geïnteresseerd om uw pakjes met ons te verzenden? Wij helpen u graag verder!

Kom in contact met ons