Goede communicatie voor tevreden klanten

De e-commerce in ons land blijft boomen en de grootste reden daarvoor is “convenience”, het gebruiksgemak dat met deze manier van winkelen gepaard gaat. Bedrijven streven naar zoveel mogelijk convenience voor hun digitale klanten en investeren daarom fors in logistiek en communicatie. Ook voor dit laatste aspect kunt u op bpost rekenen.

Messaging

Een goede, duidelijke communicatie is essentieel voor het succes van uw webshop. Maar ook na de aankoop mag het belang van dit aspect niet onderschat worden. Onderzoek heeft aangetoond dat 90% van de online klanten graag op de hoogte is van de status van hun bestelling. Om uw klantentevredenheid te verhogen, werken we bij bpost aan een nieuw messaging-systeem. Dit systeem richt zich op drie specifieke situaties: voor de levering, bij levering en bij afwezigheid van de klant.

Voor de levering

Vanaf het moment dat een pakje in uw bedrijf gelabeld en het bij ons aangemeld wordt, nemen we contact op met de klant. We bevestigen dat we het pakket geregistreerd hebben en geven een indicatie wanneer de klant de levering kan verwachten. In hetzelfde bericht wijzen we er ook op dat klanten hun zending via ons online Track & Trace-systeem kunnen volgen, iets wat 50% van de consumenten ook doet.

Bij levering

Bij levering ontvangt de klant een bevestiging. Dit is vooral belangrijk indien klanten het pakket niet zelf in ontvangst genomen hebben. Op die manier worden ze toch op de hoogte gebracht dat hun bestelling de bestemming bereikt heeft. Ook als verzender kunt u, als u dit wenst, in deze fase een mail krijgen met de bevestiging dat het pakje afgeleverd is.

Bij afwezigheid

Wanneer de klant niet aanwezig is op het moment dat het pakje geleverd wordt, dan laat bpost een bericht achter waarin de klant wordt uitgenodigd om het pakje te komen ophalen in het postkantoor of een tweede aanbieding aan te vragen op een datum naar keuze.

Bovendien hebben we voor onze klanten de mogelijkheid gecreëerd om op voorhand hun leveringsvoorkeuren door te geven. Zo kunnen klanten ervoor kiezen om, als ze zelf niet thuis zijn, het pakket te laten leveren bij een buur, op een veilige plaats, bij een bpost-afhaalpunt of in een pakjesautomaat. Wanneer een klant zijn voorkeuren heeft doorgegeven en het pakket bevindt zich op de plaats van zijn keuze, dan krijgt hij hierover van ons een bericht.

 

Meer info over hoe belangrijk communicatie en convenience zijn voor uw klanten, vindt u in onze whitepaper ‘De kracht van keuze’.

 

Download de white paper De Kracht van Keuze

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
(2 5,00 5)
Loading...