3 klantengevoelens die de wereld van de e-commerce beïnvloeden

Om e-commerce verder te laten groeien, kijken webshopeigenaars vaak enkel naar wat er technologisch mogelijk is. Maar wie echt een rol wil spelen in de online verkoop, moet ook rekening houden met gevoelens. Patrick Leysen van Future Lab legt ons uit welke emoties een rol spelen en welke evoluties deze met zich meebrengen.

 

Future Lab, dat is het innovatieve departement van bpost dat steeds op zoek gaat naar nieuwe logistieke toepassingen waarbij de consument centraal staat. Patrick Leysen staat aan het hoofd van Future Lab en legt ons het belang van gevoelens in e-commerce uit: “Enkel bedrijven die erin slagen om emotioneel te connecteren, zullen uit de bus komen als winnaars.” Drie emoties staan centraal in dit debat, we sommen ze hier samen met Patrick op.

 

"Fear"

Waar zijn mensen bang voor?

Patrick: “Mensen zijn bang dat hun pakje zomaar op de deurmat achtergelaten wordt. bpost laat leveringen nooit zomaar achter voor de deur, maar in de Verenigde Staten gebeurt dat wel. Daar zijn er dievenbendes, de zogenaamde ‘porch pirates’, die zich specifiek hierop richten. Het probleem is groter dan we denken, al 1/3 van de Amerikanen werd met dit probleem geconfronteerd”

Welke oplossingen bestaan er?
  • Het probleem van ‘porch pirates’ zou kunnen aangepakt worden met intelligente deurmatten. Deze geven een alarmsignaal als het pakje weggenomen wordt. Lijkt een alarmsignaal u niet krachtig genoeg? Er bestaat ook een versie die geweerschoten afvuurt op de dief.

 

  • Een smart lock laat toe om de deur vanop een afstand te openen, zodat het pakje binnen geleverd wordt. Na 10 seconden wordt de deur automatisch weer op slot gedaan.

 

"Frustration"

Hoe ontstaat frustratie?

“Online shoppen, dat kan altijd en overal – maar de levering van je aankopen is niet altijd even flexibel. Dat kan voor frustratie zorgen bij de online consument,” legt Patrick uit.

Welke oplossingen bestaan er?
  • Veel Cubee pakjesautomaten zijn 24/7 toegankelijk en dus ideaal voor mensen die overdag werken. Bovendien kunnen uw klanten in deze automaten niet enkel pakjes ontvangen. Daarnaast kunnen de Cubee pakjesautomaten ook gebruikt worden om pakjes af te geven, wat het retourneren van zendingen nog eenvoudiger maakt.

 

  • Voor de levering van een pakje bent u binnenkort niet langer afhankelijk van de klassieke bestelwagens die nu rondrijden. De Starship Robots brengen uw pakje tot op de moeilijkst bereikbare plaatsen.

 

  • Ook bpost streeft naar zoveel mogelijk flexibiliteit en wil uw pakje met plezier leveren op de manier die voor uw klanten het handigst is.

 

 

"Boredom"

Hoe kan verveling toeslaan binnen e-commerce?

In een wereld waar alles geregeld is door automatische flows en door technologie, kan de consument een saai gevoel krijgen. Dit filmpje illustreert hoe teveel technologie ‘boredom’ kan veroorzaken:

 

 

Welke oplossingen bestaan er?

“Op zich bestaan er weinig verschillen tussen de verschillende webshops, het komt er op aan om toch een manier te vinden om je klant te prikkelen,” legt Patrick uit. “Bij de online verkoop is de levering het enige moment waarop er nog fysiek contact is. We moeten ons de vraag stellen hoe we dit zo spannend mogelijk kunnen houden.” Branded packaging kan hier een grote rol in spelen, maar onderstaand filmpje illustreert dat u ook nog een stapje verder kan gaan: 

 

 

 

Door rekening te houden met de emoties van uw klanten, kan u met uw webshop het verschil maken. Patrick bekijkt graag samen met u hoe u dit concreet kan aanpakken! Mail hem op  patrick@bpostfuturelab.com of stuur hem een bericht.

WhatsApp met Patrick: 0489 59 60 36

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
(13 3,23 5)
Loading...