Van webshop naar autokoffer: bpost test nieuwe levermethode van pakjes

21 juni 2019 Leestijd: 3 min

Onthaalmedewerkers van bedrijven hebben vaak de handen vol met het in ontvangst nemen van talloze online aankopen van hun collega’s. Sommige werkgevers roepen dit een halt toe en verbieden hun medewerkers om pakjes op het werk te laten leveren. Future Lab van bpost test momenteel een nieuwe levermethode die een handige oplossing kan bieden voor dit probleem.

De levering en terugzending van pakjes eenvoudiger maken, dat is de missie van bpost. Zo kunnen uw klanten zonder problemen hun pakjes thuis, op het werk, bij de buren, in één van de maar liefst 2300 postpunten of 200 pakjesautomaten laten leveren. Dit lijstje van levermethodes wil bpost graag uitbreiden om een specifieke problematiek aan te pakken, namelijk de overvolle onthaaldesks bij tal van bedrijven.

bpost duikt de koffer in

Momenteel test Future Lab, de innovatiehub van de afdeling parcels & logistics van bpost, een gloednieuwe dienst uit. Pakjes worden rechtstreeks geleverd in de kofferruimte van de wagen van de werknemer, terwijl die aan het werk is. Dit kan met bestaande software die al aanwezig is in heel veel wagens. Wie gebruik wil maken van de service, moet ‘in-car delivery’ selecteren in zijn ‘Mijn Voorkeuren’-profiel en de nodige software activeren in de wagen. Zo kan de postbode de autokoffer openen. 

Wanneer de postbode bij het bedrijf aankomt, scant hij/zij alle pakjes voor het bedrijf. Vervolgens verschijnt er een kaart met daarop alle overeenstemmende wagens. De postbode lokaliseert elke auto, opent telkens de koffer, legt het pakje erin en sluit de koffer. Op datzelfde moment ontvangt de werknemer een bevestiging van de levering.

Hoe verloopt de testfase?

Cronos Group, een toonaangevende speler in technologische innovatie, stelde zich kandidaat om deze nieuwe dienstverlening aan een test te onderwerpen. Toneel van dit experiment: de parking van het bedrijf in Kontich. Zo kon bpost achterhalen hoe klanten op deze nieuwe dienst reageren. “70% van de bevraagde werknemers hebben zich opgegeven om in-car delivery uit te proberen. Bovendien zou de helft van de mensen die hun pakjes thuis laten leveren, overstappen naar levering op de werkplek rechtstreeks in hun wagen”, zegt Patrick Leysen, VP Future Lab bij bpost.

Voor Cronos Group was het alvast een aangename kennismaking met deze nieuwe aanpak. Het biedt een enorm gebruiksgemak voor werknemers en een vermindering van de overlast voor de onthaalmedewerkers. “Onze werknemers maken hoe langer hoe meer gebruik van e-commerce. We willen graag dat zij hun pakjes op kantoor kunnen blijven ontvangen, maar onze receptie moet uiteraard goed kunnen blijven functioneren”, zegt Katrien Hennin, PR & Communication Manager bij Cronos Group.

En nu?

De meeste auto’s die na 2015 van de band rolden, zijn voorzien van de nodige hardware om de wagen vanop een afstand te kunnen bedienen. Het is dus mogelijk om deze dienst op grotere schaal uit te breiden. Maar voor bpost deze nieuwe dienstverlening in zijn aanbod opneemt, moeten er nog meer testen plaatsvinden. “Iedere klant heeft zijn behoeften en leveringsvoorkeuren. Als de resultaten veelbelovend zijn, dan zullen we nagaan hoe bpost een dergelijke dienstverlening kan aanbieden”, besluit Patrick Leysen (bpost).

 

 

Wenst u deze dienst ook aan uw werknemers aan te bieden?

Neem dan contact op met bpost >

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *