DiDooDam vertrouwt op bpost voor zijn logistiek

7 augustus 2017 Leestijd: 3 min

Vertrouwen zorgt voor gemoedsrust. Professionalisme zorgt voor groei. Deze twee uitspraken komen van Laurence Nazé, oprichtster van DiDooDam, nadat ze een beroep had gedaan op de logistieke diensten van bpost. Vandaag voelt Laurence zich lekker in haar… ‘pantoffels’ met haar logistieke partner.

Laurence start haar onderneming in haar kelder. Ze maakt en doet alles zelf: voorraadbeheer, verzendingen, de verwerking van retours…. In haar huis in Gembloux staat ze op en gaat ze slapen met haar soepele lederen pantoffels. En niet zonder succes. De ontwerpen van DiDooDam zijn algauw hot op het internet. In het begin volstaat de bpostoplossing Collect & Stamp, waarbij bpost de pakketten komt ophalen en ze frankeert. Maar na enige tijd ziet de onderneemster in dat ze een efficiëntere oplossing nodig heeft, want de volumes worden gewoon te groot.

 

 

Tot 40 bestellingen per dag

“Het werd moeilijk om het overzicht te bewaren”, herinnert Laurence zich nog. “Het verwerken van de bestellingen nam zoveel tijd in beslag dat ik op den duur niets anders meer deed. Ik moest de leveringen in ontvangst nemen, ze stockeren, bestellingen voorbereiden, retours
verwerken… Met een veertigtal bestellingen per dag was ik op den duur met niets anders meer bezig. Voor de creatieve kant van mijn werk had ik geen tijd meer. En dan zwijg ik nog van de communicatie met mijn klanten. Ik vind persoonlijk contact heel belangrijk, maar dat was
onmogelijk geworden.”

“Ik besefte dus al snel dat ik een professionele logistieke partner nodig had als ik wilde blijven groeien. Op dat moment dacht ik nog niet aan bpost. Tot ik een van hun account managers ontmoette op een vakbeurs. De combinatie van de twee diensten Shipping Manager en Fulfilment bleek de ideale oplossing.”

 

Dat ik me weer kon toeleggen op mijn core business was een boost voor de groei van mijn bedrijf.

Laurence Nazé, Oprichtster DiDooDam

Voorraad en bestellingen onder één dak

“Het doet raar dat je je producten niet meer bij je in huis hebt. Maar ik was meteen gerustgesteld toen ik het logistieke centrum van bpost in Jemelle had bezocht. Wanneer iemand een bestelling plaatst op mijn website, komt die automatisch in Shipping Manager terecht, een cloudapplicatie van bpost die in mijn webshop werd geïntegreerd. Dat vergemakkelijkt de verwerking van de bestellingen. In Jemelle hebben ze via Shipping Manager toegang tot alle bestellingen en beheren ze van daaruit de verzendingen in realtime, ik hoef zelf niets te doen. De mensen die mijn bestellingen verwerken, kennen mijn producten intussen door en door. Ze houden ook de kwaliteit mee in de gaten, van de levering door de producent tot het moment dat de lederen pantoffels naar mijn klanten vertrekken.”

“Mijn leven is er een stuk comfortabeler op geworden, zoveel is zeker. Er gaat een nieuwe wereld voor je open als je als kleine onderneming een beroep kunt doen op een grote speler zoals bpost en je een dienstverlening op maat krijgt. Dat ik me weer kon toeleggen op mijn core business was alleszins een boost voor de groei van mijn bedrijf.”

“Uiteraard staat hier een kost tegenover, maar die is relatief. Ten eerste, omdat ik een uitstekende commerciële relatie heb met bpost en ik de oplossingen en opties gekozen heb die bij me passen. Ten tweede, door het aantal soepele lederen pantoffels dat dagelijks verstuurd wordt, geniet ik van een interessante prijs per zending. De tijd die ik uitspaar en de mogelijkheden die deze samenwerking me biedt zijn onbetaalbaar. Als ik alles optel, zie ik alleen maar voordelen.”

Vandaag besteld, morgen geleverd

“Mensen die op mijn website terechtkomen, plaatsen vaak spontaan een bestelling. Ze rekenen er dan ook op dat ze hun bestelling snel ontvangen. Heel in het begin reed ik elke dag naar het postkantoor. Maar vandaag hoef ik me daar totaal geen zorgen meer om te maken.
De bestellingen die vóór 15 uur worden geplaatst, worden de volgende dag al geleverd.”

“Het komt niet vaak voor, maar soms sturen mensen wel eens een bestelling terug. Die retours komen rechtstreeks in het logistieke centrum van bpost terecht. Doordat de medewerkers mijn producten kennen, weten ze hoe ze zo’n retour snel en efficiënt moeten verwerken. Ikzelf kan alles in realtime volgen omdat bpost me de statussen van de bestellingen automatisch doorstuurt.”

De mooiste beloning

“Ik ben niet zo groot als Amazon en toch geeft bpost me het gevoel dat ik heel belangrijk ben. De omvang van mijn onderneming heeft geen invloed op de kwaliteit van hun dienstverlening en dat geeft me vertrouwen. Weet je wat ik de mooiste beloning vind? Wanneer een klant me een e-mail stuurt en me feliciteert met de kwaliteit van mijn producten en me bedankt voor de snelle levering. En dat  zou onmogelijk zijn zonder een betrouwbare partner”, besluit Laurence.”

 

Overweegt u een toekomstige samenwerking?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *